Řetězové dopravníky uhlí
Řetězový dopravník slouží k plynulé dodávce sypkého materiálu - velikost zrna 0 - 80 mm, který odebírá ze zásobníku (nebo je do dopravníku materiál pouze přisypáván) a svojí spodní dopravní větví vynáší materiál k výsypu. Dopravník může být nakloněn až 25° od vodorovné osy.
Je sestaven z hnací hlavy, násypného dílu, jednoho nebo několika spojovacích dílů, napínací hlavy a dopravního řetězu. V bočních stěnách dopravníku jsou pro umožnění přístupu k dopravnímu řetězu instalována dvířka. Vnitřní dno je vyloženo otěruvzdorným materiálem (HARDOX, čedič).
Na jedné straně hnací hřídele je připojena pohonná jednotka. Nejčastěji se jako pohonu používá letmo uložená elektropřevodovka.
K regulaci výkonu dopravníku je možno použít frekvenční měnič nebo pólově přepínatelný elektromotor, obojí dále ještě v kombinaci s regulačním hradítkem.
Na jedné z ložiskových skříní napínacího hřídele je instalováno zařízení pro dálkovou signalizaci otáčení hřídele. Napínání řetězu je provedeno pomocí tlačných kuželově vinutých pružin.
Dopravní řetěz je v pracovním prostoru tažen po drahách z otěruvzdorné ploché oceli, která je výměnným způsobem přišroubována k vnitřním bočním stěnám dopravníku.
Dopravník může být vybaven signalizací vrstvy dopravovaného materiálu a je standardně vyráběn v prachotěsném provedení s dimenzováním na 50kPa. Jeho použití je vhodné všude tam, kde je požadavek na vyhrnování materiálu ze zásobníku a je vyžadovaná delší dopravní vzdálenost.